Wraz ze zmianami w prawie cywilnym od początku 2015 roku możliwe jest zawieranie ślubów cywilnych poza urzędem USC. Wiele par decyduje się na ten sposób ceremonii, gdyż pragną mieć piękne wspomnienia z tego wyjątkowego dnia. Co warto wiedzieć o ślubach cywilnych poza urzędami stanu cywilnego?
Ślub cywilny i ślub kościelny - różnice
Ślub cywilny wymaga od nas dostarczenia do urzędu wymaganych dokumentów – najczęściej jest to skrócony akt urodzenia, w przypadku obcokrajowców konieczne jest również zaświadczenie o prawie pobytu, zaświadczenie o niekaralności i inne. Standardowa opłata w urzędzie za klasyczną ceremonię to ok. 100 zł – jest to opłata stała dla wszystkich urzędów w Polsce.
Jeśli jednak zdecydujemy się na ślub poza urzędem musimy liczyć się z kwotą rzędu 1000 zł – wlicza się w nią dojazd urzędnika do wybranego miejsca oraz konserwację ubrań.
Mimo wysokiej ceny wiele par decyduje się na ten rodzaj ceremonii, wybierając miejsca takie jak zabytkowe zamki i pałace, parki, piękne ogrody, palmiarnie – opcji jest naprawdę wiele. Musimy jednak pamiętać, aby miejsce to było odpowiednio uroczyste.
A może na rajskiej wyspie?
Coraz więcej touroperatorów oferuje swoim klientom możliwość wyjazdu dla dwojga, podczas którego zorganizowana zostanie uroczystość zaślubin nad morzem. Śluby na Dominikanie, Seszelach czy Kubie są coraz częściej wybierane przez młode pary, które chcą nietypowej ceremonii, a jednocześnie szukają sposobu na uniknięcie konieczności organizacji wesela. Takie śluby wybierają również pary, które chcą połączyć uroczystość ślubną z niezapomnianą podróżą poślubną. Wszystkimi formalnościami zajmują się pracownicy biura – zadaniem pary młodej jest jedynie opłacenie wyjazdu, dostarczenie niezbędnych dokumentów… i stawienie się w wyznaczonym dniu na lotnisku!